Magyarország legfantasztikusabb számolgatós oldala.

BugData

BugData

9. Számít-e a töredékszavazat?

2018. március 09. - szaja

(Rövid válasz a címben feltett kérdésre azoknak, akiknek nincs kedvük végigolvasni a bejegyzést: nem igazán számítanak a töredékszavazatok, a visszalépési döntéseknél marginális jelentőségük van). 

Aggodalmakkal telve kezdtem el ennek a posztnak az elkészítését, mivel semmiképpen sem szerettem volna ezt a kis adatelemzős blogot a politikai adok-kapok világába terelni, de sajnos túl nagy a csábítás, hiszen egy-egy választás annyi potenciális elemzésre váró számot hoz magával, aminek nem tudok ellenállni. Cserébe annyit tudok ígérni, hogy a számokba semmilyen ideológiát nem keverek, igyekszem a lehető legobjektívebben foglalkozni a témával!

Miután a 2012-ben hatályba lépő választási rendszer megszüntette a kétfordulós egyéni választókerületi szavazást, és jelenleg a pártoknak egyetlen esélyük van az egyéni mandátum megszerzésére, nem meglepő, hogy a pártok és a szavazók részéről felmerült az együttműködés, a koordináció ötlete. A hódmezővásárhelyi eredmény világosan megmutatta, hogy az országosan 40% körül mozgó kormánypárt igazából probléma nélkül legyőzhető, ha vele szemben egyetlen darab kihívó jelenik meg, de ahhoz, hogy ide jussunk, értelemszerűen visszalépésekre lesz szükség az ellenzéki pártok részéről.  A témáról szóló kismillió cikk és komment gondolatmenetei között aztán szembejött egy olyan álláspont, amit nem igazán tudtam hova tenni - ez kb így hangzik: "az ellenzéki pártoknak nem szabad visszalépniük, mert elvesztik a töredékszavazatokat". Mivel két héttel ezelőtt még viszonylag keveset tudtam a töredékszavazatokról, ezért a magyarázat akár hihetőnek is tűnt volna, de aztán csak utánamentem a kérdésnek, és bizony érdekes eredményekre jutottam.

Ahhoz azonban, hogy ezek az eredmények értelmezhetőek legyenek, nem árt tisztában lenni a választási rendszer működésével, és mivel attól tartok, hogy a szuperbonyolult rendszer részleteivel nem minden olvasó van teljesen tisztában, most igyekszem gyorsan felvázolni a lényeges elemeket. (A dörzsölt politikai mindentudók nyugodtan ugorjanak előre 3 bekezdést).

Tehát, választási módszertan ON: az egyfordulós választáson a magyarországi lakcímmel rendelkező szavazók két szavazatot adhatnak le: egyet a pártlistára, egyet pedig az egyéni képviselőjelöltekre. A pártlistás szavazat sorsa viszonylag egyszerű: az érvényes szavazatokat pártonként összegzik, majd ehhez hozzáadják a lakcímmel nem rendelkező szavazók levélszavazatait, és meg is vannak a listás szavazatszámaink pártonként. Ezután jön a parlamenti küszöb szűrője: az eredménylistáról levesszük azokat a pártokat, akik a listás szavazatokból 5%-nál kevesebbet szereztek, a pártlistás szavazatokért járó 93 mandátumból a kiesők biztosan nem részesülhetnek.

Az egyéni szavazatokat a 106 egyéni választókörzet szintjén összesítik, és minden körzetben eredményt hirdetnek: a relatíve legtöbb szavazatot szerző jelölt kapja meg a mandátumot. Az izgalom itt kezdődik: az egyéni jelöltekre adott szavazatok egy részét ugyanis átvisszük a pártlistás mandátumszámításba - ezek a híres töredékszavazatok! A töredékszavazat nagyon demokratikus jószág, ugyanis mind az egyéni győztes, mind a vesztesek részesülnek belőle, de eltérő logika alapján:

  • A mandátumot nem szerző vesztes jelölt a rá adott egyéni szavazatokat "átutalja" a pártlistája részére. Független, illetve országos listával nem rendelkező pártot képviselő jelöltek esetén nem történik ilyen transzfer.
  • A mandátum szerző győztes jelölt pártja a győzelméhez nem szükséges többletszavazatokat kapja meg. Azaz, ha a győztes A 22.001 szavazatot kapott, míg a második B 14.000-et, akkor A 8.000 szavazat fölösleggel rendelkezik, hiszen ezek nélkül is győzött volna - ez a 8.000 pedig megy is a párt kontójára.

A töredékszavazatokat tehát mind a 106 körzetből begyűjtjük és összesítjük pártonként, majd azokat hozzáadjuk a pártok listás szavazataihoz, és meg is kapjuk az országos listás mandátumszámítás alapjául számú teljes szavazatszámokat. A mandátumok kiosztását a D'Hondt-módszer segítségével végezzük el, amit sokkal könnyebb példával megmutatni, mint leírni, de azért megpróbálom: A mandátumosztásban érintett pártok szavazatszámait felírjuk egymás mellé, majd elkezdjük őket elosztani eggyel, kettővel, hárommal, és így tovább. A számítás eredményeként kapunk egy óriási táblát, amelyben oszloponként eltérő sebességgel, de folyamatosan csökkenek az értékek - ebből a táblából megkeressük a 94. legnagyobb értéket (mivel 93 mandátumot osztunk ki), majd megszámoljuk, hogy az egyes pártok oszlopaiban hány ennél nagyobb számunk van. Minden párt annyi mandátumot kap, ahány a küszöbértéknél nagyobb száma van, és kész is vagyunk! Itt látható egy szemléltető egyszerű példa a Wikipédiából, ahol a fiktív választásunk 10 mandátumot osztunk ki - a 11. legmagasabb érték a 7.833, az efeletti értékek érnek mandátumot. 

Választási módszertan OFF.

Ahhoz, hogy megértsük a töredékszavazatok hatását a jelenlegi gyakorlatban, most már elő kell vennünk a jelenlegi politikai helyzetet, vagyis az utolsó érdemi adatforrásunkat, a 2014-es választásokat:

A rendszer logikája szerint egyéni körzetekben sikeresebb párt kevesebb töredékszavazathoz fog jutni, így láthatjuk is, hogy a Fideszt a baloldali összefogás és a Jobbik is megelőzi ebben a kategóriában. (Ha a "régi" választási rendszer lett volna életben, ahol az egyéni győztes egyáltalán nem kap kompenzációt, úgy a Fidesz csak a 10 általa elvesztett körzetből kapott volna töredéket, és ez a szám 940.000 helyett inkább 150.000 körül lenne). Na, de mennyire számítanak ezek a töredékszavazatok a mandátumelosztásban? A D'Hondt-módszer matematikai elemzésébe most inkább nem állnék bele, helyette inkább nézzünk meg két példát, egy kihívó és egy kispárt helyzetét.

Az LMP 513.605 szavazattal szállt be a játékba, ebből 244.191 szavazat volt töredék, tehát ennyi érkezett a vesztes egyéni jelöltjeiről. Ha ezt a számot leosztjuk a 106 körzetre, akkor arra juthatunk, hogy egy körzetből átlagosan 2.300 töredék jött az LMP listájához. (Persze a valóság nem ilyen egyszerű: a Budapesten kiemelkedően erős párt jelöltjei a fővárosi körzetekben átlagosan 4.000 szavazatot kaptak, míg vidéken csak 2.000-et). Az összesen 513.605 szavazat alapján d'Hondt 5 darab mandátumot adott az LMP-nek, de mi lett volna, ha mondjuk 10 körzetben visszalép az LMP, és ezzel elbuknak kb. 23.000 szavazatot? Nos, semmi, ugyanúgy 5 mandátumot kapnak. És ha még többet? A következő kis táblázat egyértelműen megmutatja, hogy a töredékszavazatok fokozatok elfogyása sokáig nem okoz problémát, kb. 100.000 (azaz a teljes állomány 40%-ának kiesése) töredék után csúszik el egy mandátum, sőt, az igazán extrém, "senki sehol nem szavazott az egyéni jelöltünkre" szcenárió esetén is megmarad 3 mandátum - a listás szavazatoknak köszönhetően. 

Sokban nem tér el a helyzet egy nagyobb párt esetében sem, de persze ha 5 helyett 23 listás mandátumról indulunk, akkor azért folyamatosabb lesz a mandátumvesztés a töredékek fogyásával párhuzamosan. A Jobbik egyéniben nem nyert körzetet 2014-ben, de körzetenként így is kb. 9500 szavazat jutott hozzájuk (náluk is jelentős a regionális szórás, persze). Nézzük a táblát! 

A Jobbik táblájából is jól látható, hogy a töredékszavazatok által hozott mandátumvesztés mértéke nem drasztikus, a töredékszavazatok felének elvesztése mindössze 4 mandátumot (a mandátumok 20%-át) von el, és kb. 100.000 töredékszavat elvesztése visz el egy mandátumot.

A nyers számokat megnézve tehát egyértelműen kijelenthető, hogy a töredékszavazatok elvesztéséről szóló (ál)aggodalmaskodó bejegyzések a fake news kategóriáját súrolják, hiszen néhány (de akár több tucat) jelölt visszalépése mandátumokban alig kimutatható eltérést okoz a végeredményben. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a visszalépés eredményeként kieső töredékszavazatok az adott párt számára egyrészt egyéni mandátumok formájában, másrészt pedig - mondjuk kölcsönös visszalépések esetén - extra töredékszavazatokként kompenzálódhatnak. Persze, ez a természetes, hiszen a politikai szereplők akkor járnak el helyesen, ha a mandátumaik maximalizálására törekszenek, tehát egy-egy visszalépésnél meg kell lennie azoknak a potenciális előnyöknek, ami miatt megéri bevállalni a lépést.

A visszalépések további előnyeiről és hátrányairól, illetve olyan körzetekről,  ahol matematikailag teljesen kézenfekvő lenne kezdeményezni a visszalépéseket, a következő bejegyzésekben igencsak részletesen fogunk beszélni!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bugdata.blog.hu/api/trackback/id/tr8713726362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nick papagiorgo 2018.03.10. 19:08:31

Gratula, hogy megpróbáltad a D'Hondt-mátrixot elmagyarázni - ugyan senki nem érti most sem, de legalább kísérletet tettél rá, én meg sem merném próbálni :)

A visszaléptetések fő akadálya azonban nem a töredékszavazatok, hanem két tényező:

az egyik pénzügyi, minél több jelöltet állítasz, annál több támogatást kapsz, és pl.53 jelöltnél van egy lélektani határ. Ha túl sokat léptetsz vissza, kevesebb támogatást kapsz (ha meg még többet, az országos lista is veszélybe kerülhet). És itt milliókról van szó.

A másik meg lélektani, hiába sulykolják, a népek nem akarják megosztani a szavazatukat. Tehát nagy az esély rá, hogy ott, ahol pl. DK-s jelölt indul, pártlistán is DK-ra szavaznak, mjg ahol MSZP-s, az MSZP-re. Ha túl sok helyen lépteted vissza a srácokat, félő, hogy ez a listás szavazatoknál is kibukik (legalábbis az "agyasskacok" ettől félnek).

Gandosz 2018.03.10. 19:13:49

Tehát számítanak a töredékszavazatok.
Itt a nyilvánvalót mutatta be a poszt: ha egy jelölt lép vissza, akkor kicsi az esélye annak, hogy 1 listás hellyel kevesebbet kap a kevesebb töredékszavazat miatt. De megvan az esélye, a Jobbik szavazatnagyságánál kb 10%, 2 visszalépésnél 20% stb..

csakegyvalaszto 2018.03.10. 20:09:14

Van azért egy csavar a történetben. Tételezzük fel, hogy a Fidesz egyéni szavazatai állandók, nincs hatással rájuk az ellenzéki visszalépés (jobbik-fidesz átszavazás miatt elvileg nem így van).
Nem mindegy, hogy mekkora lesz a győzteskompenzáció miatti nyertes töredékszavazat, amit ugye a 2. helyezett szavazatszáma dönt el. Tehát amennyiben a legesélyesebb ellenzéki jelölt kapja az ellenzéki szavazatok nagy részét, akkor minden ellenzéki párt jól jár, mivel vagy ellenzék nyeri az ellenzéki mandátumot, vagy a Fidesz lényegesen kevesebb töredékszavazatot kap, mivel sokkal kisebb különbséggel nyer egyéni körzetet, mintha sokkal jobban megoszlanánk a szavazatok a 2-3 nagyobb ellenzéki párt között.

hatodikx 2018.03.10. 20:17:01

A kedves matematikus egy dolgot kifelejtett: IGEN, 10 körzetenként 1 mandátum a vveszteség. De ha 4 pártnak a jelöltje lép vissza, egy-egy körzetben akkor az már 4 mandátum az ellenzék összére vonatkozóan, ez pedig megjelenik a Fifesznél pluszban. Tessék összeadni az összes töredékszavazatot és kiszámítani, hogy a visszalépések folytán mennyit nyer az ellenzéki összefogás és mennyit a Fidesz.

Gandosz 2018.03.10. 20:24:08

@csakegyvalaszto: Igaz. És itt jönnek a visszalépést korlátozó egyéb tényezők, amiket az első hozzászóló is írta.
Például, 4 jelentősebb ellenzéki párt van: DK, Maszop, Jobbik, LMP. Ahhoz, hogy mindegyik körzetben 1 maradjon, átlagosan mindegyik párt csak a körzetek negyedében indíthatna jelöltet, ami lehetetlen.
De egyébként a teljes átszavazás nem működik a gyakorlatban, vagyis nem adhatók össze a külön leadott ellenzéki szavazatok úgy, hogy az lett volna az egy ellenzéki jelöltes eredmény is.

csakegyvalaszto 2018.03.10. 20:31:19

@hatodikx: Ez pont a fenti példa miatt nem így működik. Arról pedig ne feledkezz meg, hogy a listás aránnyal a mandátumok lényegesen kevesebb, mint felét lehet megszerezni. Hogy milyen összetételű és arányú lesz a parlament, azt az egyéni körzetek döntik el leginkább. Ha ott ismét agyonnyeri magát a Fidesz meglehet neki akkor is 2/3, ha a pártlistán csak a negyedét szerzi meg a mandátumoknak.

Ha valaki kiegyensúlyozott parlamentet szeretne, az úgy indul, hogy a 106 körzet legalább negyedét nyernie kellene ellenzéki jelölteknek, úgy hogy azokban a körzetekben ahol a Fidesz jelölt nyer minél jobban meg legyen szorítva 2. helyezett által. Szerinted ez hogy lehetséges, ha minden valamirevaló ellenzéki párt jelöltet indít ellene?

hatodikx 2018.03.10. 20:39:19

Csakegyvalasztonak: Akkor mondom másképpen is. Tegyük fel, hogy a körzetben összefog minden ellenzéki párt és csak 1 jelölt marad a Fidesszel szemben. Ha netán tán a Fidesz jelölt 1 szavazattal nyer (mert nem minden választó szavaz kötelezően az 1 ellenzéki jelöltre) akkor egyszerre 3-4 párt veszít töredékszavazatot, azaz csak 1 ellenzéki párt kap töredéket . Vagy ha nyer a közös jelölt, töredékszavazatot a többi ellenzéki párt nem kap, mert senki se szavazott rá, mint egyéni jelöltre. Szóval ez nem egyszerű matek, hanem komoly sakkjátszma.

csakegyvalaszto 2018.03.10. 21:11:11

@hatodikx: Nagyjából egyet értünk. Sakkjátszmának nem nevezném, mert az racionális és kézzel megfogható dolgok alapján zajlik, itt pedig mindent a választók döntenek el, ki tudja hogy hogyan. Szerintem a kormányváltáshoz ki kellene húzni az ellenzéki pártoknak a homokból a fejüket, tárgyalniuk kellene egymással, kihirdetni, hogy melyik körzetben ki az esélyes, ettől akár még mind el is indulhatnak. A pártpreferencia alapján szavazók vagy átszavaznak az esélyesre, vagy nem, akinek a kormányváltás fontosabb mint a pártpreferencia az átfog. Így a jobbik szavazóknak se kell a Fideszre átszavazni, meglesz nekik a pártjuk ott is, ahol pl a mszp az erősebb.
Viszont ekkora elégedetlenség mellett érthetetlen hogy nem viszik az utcára a szavazóikat, lehetne csinálni egy összellenzéki tüntetést minden ellenzéki párt támogatásával, ahol felsorolnák a jogállamiság csorbulásait, felszólalhatnak a diáktüntetők, az egészségügyi tüntetők, Eliosos visszaélések az összellenzéki vizsgálóbizottságtól, stb. Egy ilyennek reális támogatása lenne, ami szavazásra buzdító hatású, illetve addig se a migránsok folynának a csapból is, hanem a tényleges problémák. Jelenleg amúgy nem tudom mit csinál az ellenzék, de nem mondható hogy igyekeznének a választófülkékbe vonzani a szavazókat.

nick papagiorgo 2018.03.11. 07:31:57

@csakegyvalaszto:
az ellenzék 2014-ben csinálta jól, amikor egy közös listát állítottak, és akkor nincs gond a szavazók fejében.

Akkor nem nyertek, ezért most kitalálták, hogy külön-külön indulnak. De szerintem ebből még nagyobb bukta lesz, mint 2014-ben. Tudniillik, nagyon nehéz lesz a választóknak elmondani ét dolgot:
1. hogy "mi" ebben a körzetben nem indulunk, de listán azért szavazzatok ránk
2 (még rosszabb), hogy elindulunk, de egy háttérmegállapodás miatt ne ránk szavazzatok, hanem másra

Szerinted pl. egy Jobbikost meg lehet győzni, hogy ne a saját jelöltjére szavazzon, hanem pl. a DK-sra? Illetve, ha nem indít a Jobbik saját jelöltet jó eséllyel el se megy, vagy elmegy, és behúzza a Fideszt. Ugyanez fordítva a baloldalon, mondjuk ott nem húzza be a Fideszt, csak el se megy.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.03.11. 10:19:17

Viszont, a közhidelemel ellentétben. a töredékszavazatok nem számítanak bele a parlamenti küszöbnél.

flydomi 2018.03.11. 13:01:08

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
Itt vagy hazaáruló kétszínű xar?
Nem elsőként kommentáltad a Blogot.Mi történt?Anyádat el kellett adni gyorsan muszlim hívő narancs geci vezírednek aprópénzért? :)

csakegyvalaszto 2018.03.11. 13:44:10

@nick papagiorgo:
Jó verzió szerintem nem létezik erre a mostani helyzetre. Ha stratégiai alapon én dönthetnék hogy legyen, azt mondanám, hogy kb 20 legnyerhetőbb körzetben (ahol pl a függetlenek is vannak) kölcsönös visszalépésekkel növeljük az ellenzéki esélyeket, a többiben pedig hirdessük ki egyértelműen, hogy ki a legesélyesebb, aki kormányváltást akar kit kell támogasson. Ezekben a körzetekben a nem esélyes pártnak nem költene annyit a kommunikációra, viszont Fidesz ellenkampányt csinálna és nem gyengítené az esélyesebb ellenzéki jelöltet. Ebben az esetben aki pártpreferencia alapján akar szavazni megteheti, de az esélyesebb jelölt mindenképp jobban megközelíti vagy megveri a fideszes jelöltet.
Szóval én így csinálnám, de jelenleg nem látom a feltételét hogy ennyire széthúzó ellenzék mellett ez megvalósuljon.
Ám még odébb van április 8, az ellenzéki pártok hülyék lennének ennyivel hamarabb bejelenteni ezeket a döntéseket, csak remélem, hogy már megvannak a háttérmegállapodások, volt rá 4 évük, és csak a választást megelőző 2 hétben állnak elő vele egységesen ugyanazt mondva, mert akkor erre nem tud lépni a kormány és a szavazásra buzdító hatása lelki hatása nem fogy el.
süti beállítások módosítása